“SI UN INFANT NO JUGA NO CREIX” Francesco Tonucci
ELS AMBIENTS D’EDUCACIÓ INFANTIL, una filosofia d’aprenentatge en la qual els nens i nenes aprenen de les seves pròpies experiències.
El treball mitjançant els ambients d’aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge que sorgeixi espontàniament. En aquest ambient el nen és el protagonista i constructor.
Fem ambients de lliure circulació. Són espais d’autoaprenentatge. És a dir, a cada espai (aula) hi ha unes propostes per tal de que els nens/nenes investiguin allò que se’ls hi ofereix. L’infant és el principal agent del seu aprenentatge ja que fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. Es tracta d’un aprenentatge significatiu.
Cada nen ho fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.
Es basen en una pedagogia lliure i activa que té com a eix principal l’acceptació i el respecte per la persona i que té com a funció entendre i ajudar al nen a desenvolupar-se en totes les dimensions.
Els anomenem “de lliure circulació” perquè durant el temps que dura l’activitat cada infant pot canviar d’escenari sempre que ho vulgui.
Els adults hi som per acompanyar i col•laborar però mai per dirigir la descoberta de l’infant.
QUÈ PRETENEM?
• Promoure l’autonomia.
• Fomentar les relacions i la cooperació entre infants de diferents edats.
• Iniciar-se en la presa de decisions.
• Donar resposta als diferents interessos de cada infant.
• Potenciar l’experimentació, el desenvolupament de la creativitat i l’acció.
• Potenciar la comunicació i l’expressió verbal.
• Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.
• Aprendre a través del diàleg i la verbalització de les pròpies vivències.
• Expressar els sentiments, emocions i sensacions lliurament.
• Potenciar una actitud activa davant dels nous aprenentatges.
• Respectar les persones i els materials.
FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS
Tres dies a la setmana, dues tardes (dimarts i dijous) i un matí (divendres)., Els nens i nenes trien on volen anar lliurement. Poden canviar d’espai quan volen, seguint però unes normes: s’ha d’acabar allò que s’ha començat, s’ha de recollir allò que s’ha utilitzat i quan es va a un altre lloc ho fan caminant.
A les tardes, a les 16h es tanquen portes i recollim. Els divendres al matí que comencem a les 9’30, tanquem portes a les 10’20.
Recollim durant deu minuts, i tot seguit fem 10 minuts de conversa. És un moment on s’ expressen les opinions, preferències, sentiments, allò que els ha cridat l’atenció, … diuen on han estat i què hi han fet, etc.
“DIGUES-M’HO I HO OBLIDO,
ENSENYA-M’HO I HO RECORDO,
INVOLUCRA-M’HI I HO APRENC.”
Benjamin Franklin
GAUDIU D’ALGUNS MOMENTS DELS 4 AMBIENTS D’INFANTIL:
- ART
- MEDIATECA
- LA PETITA CIUTAT
- CONSTRUIM I EXPERIMENTEM
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada