27 d’abril 2015

ELS AMBIENTS D'EDUCACIÓ INFANTIL

“SI UN INFANT NO JUGA NO CREIX” Francesco Tonucci ELS AMBIENTS D’EDUCACIÓ INFANTIL, una filosofia d’aprenentatge en la qual els nens i nenes aprenen de les seves pròpies experiències. El treball mitjançant els ambients d’aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge que sorgeixi espontàniament. En aquest ambient el nen és el protagonista i constructor. Fem ambients de lliure circulació. Són espais d’autoaprenentatge. És a dir, a cada espai (aula) hi ha unes propostes per tal de que els nens/nenes investiguin allò que se’ls hi ofereix. L’infant és el principal agent del seu aprenentatge ja que fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. Es tracta d’un aprenentatge significatiu. Cada nen ho fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions. Es basen en una pedagogia lliure i activa que té com a eix principal l’acceptació i el respecte per la persona i que té com a funció entendre i ajudar al nen a desenvolupar-se en totes les dimensions. Els anomenem “de lliure circulació” perquè durant el temps que dura l’activitat cada infant pot canviar d’escenari sempre que ho vulgui. Els adults hi som per acompanyar i col•laborar però mai per dirigir la descoberta de l’infant. QUÈ PRETENEM? • Promoure l’autonomia. • Fomentar les relacions i la cooperació entre infants de diferents edats. • Iniciar-se en la presa de decisions. • Donar resposta als diferents interessos de cada infant. • Potenciar l’experimentació, el desenvolupament de la creativitat i l’acció. • Potenciar la comunicació i l’expressió verbal. • Aprendre dels companys/es, no només de l’adult. • Aprendre a través del diàleg i la verbalització de les pròpies vivències. • Expressar els sentiments, emocions i sensacions lliurament. • Potenciar una actitud activa davant dels nous aprenentatges. • Respectar les persones i els materials. FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS Tres dies a la setmana, dues tardes (dimarts i dijous) i un matí (divendres)., Els nens i nenes trien on volen anar lliurement. Poden canviar d’espai quan volen, seguint però unes normes: s’ha d’acabar allò que s’ha començat, s’ha de recollir allò que s’ha utilitzat i quan es va a un altre lloc ho fan caminant. A les tardes, a les 16h es tanquen portes i recollim. Els divendres al matí que comencem a les 9’30, tanquem portes a les 10’20. Recollim durant deu minuts, i tot seguit fem 10 minuts de conversa. És un moment on s’ expressen les opinions, preferències, sentiments, allò que els ha cridat l’atenció, … diuen on han estat i què hi han fet, etc. “DIGUES-M’HO I HO OBLIDO, ENSENYA-M’HO I HO RECORDO, INVOLUCRA-M’HI I HO APRENC.” Benjamin Franklin GAUDIU D’ALGUNS MOMENTS DELS 4 AMBIENTS D’INFANTIL: - ART
AMBIENTS A INFANTIL: ART
- MEDIATECA
AMBIENTS A INFANTIL: MEDIATECA
- LA PETITA CIUTAT
AMBIENTS A INFANTIL: LA PETITA CIUTAT
- CONSTRUIM I EXPERIMENTEM
AMBIENTS A INFANTIL: CONSTRUIM I EXPERIMENTEM